nuffnang

Wednesday, December 5, 2018

BBM3410/18: One Shot Video

Assalamualaikum!

Entri aku pada kali ini (😴) mengenai one shot video..

Apa itu one shot video?
- One Shot Video merupakan video yang ditangkap sekali sahaja. Saya ulang, SEKALI SAHAJA maknanya NO EDITING!

Video ini biasanya diambil untuk merekod atau membuat video muzik. One Shot Video ni juga cara nak ambil dia adalah:

 1. Letakkan kamera di suatu tempat dan kamera tersebut hendaklah diletakkan begitu sahaja tanpa menggerakkannya.

2. Hanya orang yang akan gerak masuk ke dalam video tersebut. Sebab tadi dah letak kamera tu guna "Camera Stand" ke apa ke kan. Jadi orang je yang gerak masuk keluar dalam video tu.

3. One Shot Video ni kenalah dibuat keseluruhan jalan cerita tu tanpa ada sebarang edit. Maknanya takde la cut cut video, semua takde.

Di sini aku sertakan contoh One Shot Video yang paling aku rasa paling bagus...


Video One Shot ni pula terbahagi kepada 3

  1. One Shot
  2. One Shot Two Layer
  3. One Shot Three Layer
One Shot adalah seperti yang aku dah terangkan di atas 👆

One Shot Two Layer pula, memerlukan penyanyi, yang akan nyanyikan lagu, dan juga pelakon yang akan melakonkan penceritaan lagu tersebut. Maknanya dalam One Shot Two Layer ni, kita akan nampak yang di depan (penyanyi) dan juga yang di belakang (pelakon) yang lain semua tak boleh bergerak ye...

One Shot Three Layer bermaksud, daripada one shot two layer tadi, tambahkan pula elemen yang ketiga dibelakang iaitu pergerakan yang tidak dirancang. Pergerakkan yang tidak dirancang tu termasuklah pokok-pokok ke, ada orang dekat belakang ke tak kisahlah, asalkan bila tengok tu mesti nampak ada 3 lapisan.


No comments:

Post a Comment

BBM3410/18: Video Tanpa Wajah

Assalamualaikum geng! Kali ini aku nak berkongsi mengenai Video Tanpa Wajah yang aku belajar dalam kelas Multimedia dalam Bahasa. Okay, ...